Is de auto ook verzekerd in het buitenland?

Ja, de dekking geldt ook voor het buitenland. De landen waar de auto verzekerd is staan vermeld op de groene verzekeringskaart.

Welke verzekering is inbegrepen?

De auto heeft een WA-dekking (wettelijke aansprakelijkheid), zoals dat verplicht is in Nederland. Dit is een dekking voor aan anderen toegebrachte schade. Daarnaast is er ook een casco-dekking van toepassing. Dit wordt meestal aangegeven als een all-risk dekking. Hiermee is schade aan of diefstal van de auto verzekerd. Eventuele persoonlijke schade of letselschade worden niet gedekt door de casco-verzekering.

Welke verzekering is optioneel?

Om persoonlijke materiële schade of letselschade als gevolg van een ongeval te verzekeren kun je een schadeverzekering inzittenden (SVI) afsluiten. Wil je een extra uitkering bij blijvende invaliditeit of overlijden verzekeren dan kun je een ongevallen verzekering inzittenden (OVI) afsluiten. Letselschade en schade aan persoonlijke bezittingen van jou of je werknemers zijn namelijk niet verzekerd met de casco-verzekering.

Wat is er niet verzekerd?

Rechtsbijstand voor verkeer en verhaalsbijstand kunnen niet verzekerd worden via Alphabet. 

Waar kan ik schade melden?

Via www.mijnschademelding.nl kun je schade aan jouw auto direct online melden. Heb je een schadeformulier ingevuld, dan kun je deze per e-mail versturen naar schade@alphabet.com

Waarvoor mag ik de auto niet gebruiken?

Je mag de leaseauto niet gebruiken voor rijlessen, wedstrijden, behendigheidsritten of andere activiteiten die buiten het reguliere autorijden vallen. In die situaties is de auto niet verzekerd.

Waar vind ik de verzekeringsvoorwaarden?

Deze ontvang je standaard bij jouw leasecontract, maar zijn uiteraard ook altijd hier op onze website te vinden.

Waar kan ik mijn verzekeringsbewijs/groene kaart vinden?

Een verzekeringsbewijs, of in de volksmond ook wel bekend als de ‘groene kaart’ is in de meeste EU landen niet meer fysiek verplicht. Je kunt een digitale versie opvragen via je persoonlijke My Alphabet account. 

Waar wordt eventuele schade gerepareerd?

Meld je schade altijd eerst via www.mijnschademelding.nl. Je krijgt van ons direct te horen waar je de schade kunt laten repareren.

Hoe is een vervangende auto geregeld?

Standaard zit er geen vervangende auto in het leasecontract. Je kunt er tijdens de bestelling voor  kiezen om een vervangende auto mee te bestellen. Wanneer je  hiervoor kiest heb je per direct recht op een vervangende auto bij onderhoud en schade. Als vervangende auto biedt Alphabet een auto uit het B-segment, bijvoorbeeld een Volkswagen Polo of vergelijkbaar.

Wat gebeurt er met reeds opgebouwde schadevrije jaren die je hebt opgebouwd, voordat je een leasecontract afsluit?

Schadevrije jaren worden drie jaar bewaard in het ROY-data systeem (database voor schadeverzekeraars). Daarna komen ze te vervallen. Afhankelijk van je verzekeraar kun je ze wellicht overhevelen aan een familielid, zoals je partner.

Worden er gedurende het contract ook schadevrije jaren opgebouwd?

Bij Alphabet bouw je geen schadevrije jaren op volgens het bonus-malussysteem. Wel kun je bij ons een schadeoverzicht opvragen. Dit doe je door een mail te sturen naar schade@alphabet.com. Hierop staan de niet-verhaalbare schades met de kosten en de oorzaak van de schade. Verzekeraars beoordelen zelf of je op basis van het schadeoverzicht premiekorting krijgt. Dit verschilt dus per verzekeraar.

Kunnen wij je helpen?

Bel (076) 579 3200 voor personenauto's en (076) 579 3910 voor een bedrijfswagenspecialist of mail naar bedrijfswagens@alphabet.com.